Waar kan je goede vanille kopen?

Ik heb doorzichtige vanille van dr. oetker in een klein flesje. Maar bij koks zoals Nigella Lawson zie je vaak donkerbruine vanille in grote flesjes van goede kwaliteit. Wat is het verschil tussen die van haar en de mijne en kun je die ook in NL kopen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik las net in een reactie dat vanillestokjes minder lekker zijn dan vanille essence. Hebben jullie dat ook, want ik heb nog nooit stokjes gebruikt en hoeveel stokjes moet je dan ongeveer gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11K
sterredag
13 jaar geleden
ik denk dat dat ook licht aan wat je gewend bent. ik zou ook niet weten of de vanille extract nog kan verschillen van de smaak van de stokjes. voor de duidelijkheid vanille extract = zwart vloeibare vanille, vanille essence = wit/geel kunstmatige vloeibare vanilline. vanille = zwarte stokjes vanille suiker = suiker met vanille smaak
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik koop zelf altijd bourbon vanillepoeder hier:
http://lekkerafrika.nl/product/vanillepoeder/
Dat is vanillepoeder zonder suiker en Bourbon is de beste vanille die je kunt krijgen.

Het beste antwoord

in een toko koop ik een goede donkere vanille. zit in een plat flesje van 50 ml merk Jo-La.of kijk op bakker online.nl

Toegevoegd na 7 uur:
wat vanille stokjes of liever peulen betreft,ik vul een grote glazen pot met hele fijne suiker van gilse,en stop er 2 peulen in.zo maak je je eigen vanille suiker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het verschil is voornamelijk de prijs.
En ja, die kun je ook in Nederland kopen, maar dan zul je bij groothandels moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of in een speciaalzaak.
ik denk bij een kruidenwinkel, google "de moriaan".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanille wordt oorspronkelijk als stokjes geleverd. Op ondestaan adres zijn deze te bestellen,maar waarschijnlijk zijn ze ook bij AH te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OP de markt verkopen ze vaak wel vanillestokjes. En voor het betere spul in flesjes zul je wellicht bij de Sligro terecht kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.pannen.nl terecht (126,69 euro per liter). En bij www.fabulousfood.nl kost het 2,40 voor 38 ml (63,16 euro per liter)

Toegevoegd na 3 minuten:
in de bovenste link staat duidelijk het verschil uitgelegd, komt er op neer dat blanke vanille niet van echte vanille wordt gemaakt, maar van vanilline voor een chefkok natuurlijk onacceptabel.
13 jaar geleden
Het gene dat in Uw flesje zit is waarschijnlijk geen vanille (lees het eens) , maar gewone smaakstof :vanilline
Men mag het geen vanille noemen (althans niet in België)
Echte vanille zijn donkere stokjes met iets schimmelachtig op;
Die kan je kopen in iedere winkel met een kruidenrek : bv Liebig.
Ge vindt ze in elk grootwarenhuis behalve in het Aldi-Lidl type.
Extract is ook wel in de grotere zaken te vinden :maar let erop: vanilline is geen vanille
Je kan het ook zelf maken van stokjes:link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
99,5% van de echte vanille die verkocht wordt is Bourbon-vanille, die zo'n beetje overal tussen de keerkringen geproduceerd wordt.
0,5% van de verkochte vanille is Tahiti vanille van een iets andere vanilleplant en volgens de kenners is dat de beste.
Kijk maar eens hier (en daar kan je ze ook kopen): http://www.finefoods-online.com/product13484/Vanillestokjes-uit-Tahiti-ca-16-.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte vanille zijn de stokjes.
De essence of de vanillesuiker (is suiker met essence) is een exacte kopie van natuurlijke vanille en in theorie proef je dan ook geen verschil.
Wel is het zo, dat vanille essence zuivere vanille is en dus een uitstekende smaak heeft.
Bij natuurlijke vanille is de smaak de ene keer wat sterker, minder sterk, lekkerder of minder lekker.

Vanillesuiker is er in ontzettend lekkere variant te krijgen op de oosterse markt in Beverwijk; ook hebben die de stokjes.
Vanille essence is er misschien in verschillende concentraties, dat weet ik niet.
Zou je na kunnen zoeken op het etiket of navragen bij de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
vanille essence is zeker geen zuivere vanille, maar kunstmatige vanille. echte kenners zullen dit verschil denk ik ook wel kunnen proeven vanille suiker is weer totaal wat anders dan vanille essence of vanille extract.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens sterredag. Synthetische vanille is eigenlijk zuivere vanilline en zuivere vanilline is het belangrijkste bestanddeel van vanille van de gefermenteerde peultjes van de vanilleplant.
Vanillesuiker is wel degelijk doodgewone suiker, vermengd met synthethische vanille, ofwel vanilline. Synthetische vanilline is chemisch exact gelijk aan natuurlijke vanilline, maar , ik geef toe dat er in natuurlijke vanille nog wat andere stofjes zitten die bijdragen aan een unieke smaak.
Persoonlijk gaat er voor mij niets boven echte vanille. De vanille essences, dus die in die flesjes, zijn niet zo lekker als de pure vanille. Dit zijn dus die vanillestokjes. Ik koop ze meestal bij de supermarkt. Ze liggen bij de bakproducten en zitten in een soort transparante kokertjes. Om de vanille eruit te halen moet je zo`n stokje eerst in de lengte doorsnijden, zodat je twee helften hebt. Nu schraap je met een mesje of punt van een lepel ofzo het merg uit de zwarte schil. Deze zwarte korreltjesmassa is de vanille. Let maar eens op, ik weet niet of je wel eens 'Magnum' ijs gegeten hebt (vast wel).
Als je goed kijkt zie je hele kleine zwarte spikkeltjes door het roomijs zitten en dit is een teken dat er echte vanille gebruikt is. Was in dit ijs vanille essence gebruikt, dan was dit ijs een stuk goedkoper geweest.:)
Hoeveel stokjes je moet gebruiken is afhankelijk van de massa waarin het moet of waarvoor je het gebruikt. Meestal heb je aan één stokje genoeg.
amc
13 jaar geleden
Door stokjes te extraheren met (bijv)alcohol, kun je de zuivere vanillie eruit halen. Lastig en tijdrovend en vooral duur klusje.
Een voorbeeld op 1/2 liter custard (3 dooiers os 50 gram poeder en 50 gram suiker op 275 ml melk) 2 stokjes (opengesneden) 30 min mee koken met de melk, zeven en binden.
Door experimenteren en recepten lezen kom je vanzelf aan je smaak.